Перспективи онлайн-освіти в Україні

study and learnВ Україні давно навчились сприймати комп’ютер та інтернет не як окремо існуючі технології, а як допоміжні, а часом і провідні потужні ресурси у будь-якій галузі суспільного життя, у тому числі і освіті. Це стосується не тільки пошуку і аналізування інформації, а й підтвердження набутих знань дипломом, сертифікатом, посвідкою тієї чи іншої організації або навіть авторитетного вищого навчального закладу.

Однак тут слід наголосити, що українська молодь орієнтована на онлайн-освіту за кордоном, оскільки вітчизняне законодавство про освіту іще потребує суттєвого удосконалення. Фактично, онлайн-освіта в Україні перебуває за межами правового поля. Певні зрушення очікуються із впровадженням у життя «Закону про вищу освіту», прийнятого 1 липня 2014 року, наразі ж онлайн-освіта в Україні являє собою тільки елемент навчального процесу від стаціонарних університетів.

Хіба що у деяких вишах, приміром, НТУУ «КПІ», Хмельницькому національному університеті, Сумському державному університеті, Тернопільському національному технічному університеті імені Івана Пулюя, онлайн-освіту вже практикують, але експериментально.

[do action=”gear”]9 липня 2014 року у Києві на прес-конференції презентували нову інтернет-платформу з самоосвіти та побудови кар’єри, яка отримала назву «Академія навичок»[/do]

Завдяки новій  інтернет-платформі молодь отримала змогу безоплатно ознайомитись із лекціями бізнес-тренерів та викладачів вітчизняних вишів. Ініціатори проекту, одним із яких є Станіслав Куценко, вказують, що цей ресурс націлений радше на пропагування онлайн-освіти, аніж є повноцінним навчальним курсом, водночас являє собою базу для самоосвіти.

Некомерційний проект, який дає можливість українцям зав’язати необхідні контакти та працевлаштуватися, вже підтримали Київський національний технічний університет України «КПІ», Європейський університет, Харківський національний університет ім. Каразіна, Національний університет державної податкової служби України, Харківський національний університет міського господарства імені О.М.Бекетова.

Тож старт покладено, а далі, на думку професора журналістики Cypress College (Каліфорнія, США) Роберта Мерсера, ніщо не завадить Україні розвивати онлайн-освіту у якості додаткового способу отримання знань і підтвердження їх документом про закінчення навчального закладу, оскільки у світі існує чимало професорів, готових ділитись знаннями з українцями. Стати на заваді можуть хіба що різниця у часі на континентах і незнання мов, однак і ці недоліки онлайн-освіти коригуються викладацьким складом і ентузіазмом студентів-дистанційників.

osvita_onlineДо того ж, онлайн-курси не вимагають окремого спрямування для кожної із національностей. З тих, хто вже апробував досвід дистанційного навчання, левову частку складають слухачі різноманітних курсів, переважно, іноземних, адже серед переваг онлайн-освіти − порівняна дешевизна та економія людського ресурсу, позаяк за умови навчання через інтернет передавати наукові знання тисячній аудиторії може один викладач, до того ж навчатись, не відвідуючи аудиторії вишу, можна у вільний від роботи час.

Ті, хто вже має досвід онлайн-навчання зізнаються, що процес рівноцінний здобуттю знань у класичному виші, до того ж часто потребує від студента колосального самоконтролю та самоорганізації. Крім того, через низький рівень знань іноземних мов, а це характерно для української молоді, процес онлайн-навчання може обірватися на початковій стадії. Разом з тим, у перспективі розвитку онлайн-освіти у межах України, здобуття освіти дистанційним способом може стати панацеєю як для вищих навчальних закладів, так і для студентів, оскільки такий спосіб навчання є значно дешевшим, аніж традиційний процес навчання , пов´язаний із відвідуванням закладу і необхідністю вимог матеріально-технічної бази.

Буває, що онлайн-лекції читає науковий діяч зі світовим ім´ям, що в умовах класичної освіти, по кишені далеко не всім вишам. Зараз же, на часі економічної скрути і військового конфлікту на сході, від яких у першу чергу страждає саме гуманітарна сфера, онлайн-освіта може отримати значні переваги над класичним способом здобуття знань, що, у підсумку, дозволить усім сторонам навчального процесу набути позитивного досвіду, розвинути навички дистанційного навчання і оцінити його переваги.